Na vervangen FoMoco ESU 121 een ESP storing en een afgeschakelde centrale deurvergrendeling

Bij een Ford C-max 1.8l 92kW van bouwjaar 2009 is de motorregeleenheid, een Fomoco ESU 121 defect. Omdat deze niet meer te repareren is, wordt een gebruikte ESU 121 geleverd. Als deze na plaatsing wordt gematched met het startblokkeringssysteem (PATS) gaat het ESP lampje branden. Deze Ford is niet uitgerust met ESP dus de verwachting is dat er ergens een configuratie niet goed staat als gevolg van de gebruikte motorregleenheid.

De configuratie wordt aangepast en het ESP lampje dooft. In eerste instantie lijkt alles in orde toch, blijkt dat later niet het geval. De centrale deurvergrendeling reageert niet meer op de afstandbediening van de sleutel. Ook reageert de centrale deurvergrendeling niet meer als het slot in het bestuurdersportier handmatig bediend wordt en werkt de handmatige bediening van de kofferklep niet meer.

Vervolgens onstaat er tussen diverse partijen een discussie over de gemonteerde gebruikte motorregeleenheid. Deze zou niet bij de Ford horen en mogelijk de storing veroorzaken. Daarop wordt besloten de Ford aan te bieden om de software naar fabrieksstand te zetten. Na het uitvoeren van dat verzoek is de storing nog steeds aanwezig en wordt de Ford weer opgehaald. Omdat de discussie rondom de juistheid van de motorregeleenheid blijft bestaan, wordt de Ford nogmaals bij Ford dealer neergezet met het verzoek een NIEUWE motorregeleenheid te plaatsen en deze in te leren. Na 2 dagen belt de betreffende Ford dealer dat ze deze handeling om diverse redenen niet uit kunnen voeren. Een tweede Ford dealer wordt vervolgens benaderd welke, na overleg met diverse partijen, aangeeft geen oplossing voor het probleem te hebben.

De garagehouder is sinds enkele dagen klant bij ODISO en vraagt of wij eens op afstand naar de Ford willen kijken als de klant deze weer bij het garagebedrijf aanbiedt. We starten met het inleren van de afstandbediening van de sleutel. Dat leidt niet tot het gewenste effect. Omdat de centrale deurvergrendeling los staat van de motorregeleenheid en het PATS systeem besluiten we samen met de garagehouder eerst metingen uit te voeren op basis van het bedradingsschema.

Daaruit komen geen afwijkingen naar voren. We besluiten daarop de configuratie van de auto in zijn geheel na te lopen.

Daarbij treffen we in twee regeleenheden verkeerde configuraties aan. We besluiten deze aan te passen en de afstandbediening van de sleutel opnieuw aan te melden bij de auto. Deze wordt succesvol afgesloten en alles werkt weer naar behoren.

Dat is ODISO! Samen sterk!